Proč jíst kapra? 2. díl

Proč jíst kapra? 1. díl
6.4.2017
Představení pstruha duhového
10.4.2017

Proč jíst kapra? 2. díl

Kapr je zdrojem kvalitního masa a jeho konzumace tak velmi prospívá našemu zdraví. Kapří maso nejenže obsahuje nízký podíl tuků a je zdrojem lehce stravitelných bílkovin, ale zároveň patří k cennému zdroji omega-3 nenasycených mastných kyselin působící preventivně proti civilizačním chorobám.

Velmi cenné biologické látky, nacházející se v tucích ryb, jsou polynenasycené n-3 mastné kyseliny (omega-3 kyseliny). U těchto látek bylo zjištěno mnoho pozitivních účinků na lidský organismus. Jejich biologické účinky totiž velmi příznivě ovlivňují srážlivost krve (působí protisrážlivě), metabolismus cholesterolu a zcela logicky vedou ke snížení rizika srdečních a cévních onemocnění. Nejvýznamnějším přirozeným zdrojem n-3 polynenasycených mastných kyselin je proto rozhodně rybí maso. Pravidelnou konzumací kapra a dalších druhů ryb tedy můžete sami pozitivně ovlivňovat své zdraví.

V kapřím mase se také v příznivých poměrech nacházejí všechny esenciální aminokyseliny, což je z hlediska příjmu bílkovin srovnatelné s masem teplokrevných zvířat. Pro kaprovité ryby je také typické větší množství leucinu a lysinu, obdobně jako u mořských ryb.

Lehká stravitelnost kapřího masa je dána jeho strukturou. Na rozdíl od masa teplokrevných živočichů totiž obsahuje kratší svalová vlákna a velmi malé množství nestravitelného vaziva. Toho je využíváno zejména pro různé typy dietních pokrmů.

Současný dlouhodobý výzkum, který probíhá v jižních Čechách, potvrzuje příznivé tendence snižování hladiny krevního cholesterolu a to právě při pravidelném zařazení sladkovodních ryb do jídelníčku.