Kapr – chlouba kuchyně

Výlov rybníku Svět
23.11.2016
Pozvánka na GO – REGIONTOUR
18.1.2017

Kapr – chlouba kuchyně

,,Kapr – chlouba kuchyně‘‘. Jemná vůně a chuť, možnost kombinace s různými ingrediencemi – to jsou vlastnosti, které kapra udržují na vysoké příčce mezi oblíbenými jídly. V moderním světě je kapr považován za skutečný dar pro náš jídelníček. Přináší našemu tělu většinu toho, co potřebuje.

O historii českého rybníkářství bylo mnoho napsáno a stejnou historii má i rybářská kuchyně. I tady se dědily a dědí nejrůznější recepty. Ryby, konkrétněji kapr, patří mezi první potraviny, které lidé začali tepelně upravovat. Pestrý a zdravý jídelníček si bez ryb nedovedeme ani představit.

Mezi tradiční recepty dávných revírníků patří i ,,kapr na modro‘‘.

,,Na modro‘‘ připravujeme ryby s hladkou neodřenou kůží, u nichž není ještě odřený vrchní sliz na kůži. Proto ryby kucháme na navlhčeném prkénku, aby nedocházelo k jeho stírání. Rybu k přípravě „na modro‘‘ posolíme a vložíme do tak zvané várky (zeleninového vývaru z kořenové zeleniny, cibule s divokým kořením a tymiánem). Na závěr porce kapra přelijeme ještě vroucím octem s cukrem a trochou vývaru.

Přírodně upravené rybí maso je chutné, nabízí se však několik dalších možností, jak pečenou rybu nějakým způsobem ozvláštnit. Jedna z možností je obalit porce před tepelnou úpravou do mouky. Tento způsob je znám jako ,,ryba po mlynářsku‘‘. Když mouku nahradíme třeba krupicí, pečením se na rybě utvoří chutná křupavá kůrka, zvaná krusta. Hruběji mletá obilovina snadno přijme různé druhy koření, záleží na našem výběru a chuti. Trochu papriky ji vybarví do červena, drcený kmín a směs pepřů ji příjemně navoní a okamžitě tak na sebe strhne pozornost našich smyslů.

Kdo to náhodou neví, tak tomu to řekneme, kdo to zapomněl, tomu to připomeneme: Biologická hodnota rybího masa je vysoká. Mastné kyseliny v něm obsažené jsou pro člověka ve skrze vhodné. Stravitelnost ryb je mnohem snazší. Nebojte se kostí, nepřipouštějte si jiné, údajně špatné vlastnosti ryb a nezapomínejte, že :

,,Kdo jí ryby v každém čase, ten je zdráv a štíhlý v pase!‘‘

Bylo jednoznačně prokázáno, že konzumace rybího masa příznivě ovlivňuje zdraví člověka a dlouhověkost. Mezi lidským zdravím, respektive dlouhověkostí a konzumací ryb existuje přímá vazba. Tacon a Metian (2013) poukazují na fakt, že např. v Japonsku, které patří k zemím s nejvyšší délkou života a nejnižším výskytem obezity a kardiovaskulárních onemocnění, je konzumace proteinů a lipidů pocházejících z rybího masa mnohonásobně vyšší. V České republice, kde je konzumace ryb na nízké úrovni, představuje kardiovaskulární onemocnění nejčastější příčinu úmrtí v České republice. (Adámková a kol., 2011).

Obecně má maso ryb nižší  kalorickou hodnotu, neboť je libovější a navíc se vyznačuje vysokým obsahem ,,omega-3‘‘ (PUFA).